Ervaringen
"Zijn auto was verkocht, maar er kwamen nog steeds boetes van het CJIB binnen op het kenteken van de verkochte auto."

Een poosje terug vertelde de salarisadministratie mij dat er een loonbeslag was bij een van de medewerkers. Ik heb vervolgens deze medewerker uitgenodigd voor een gesprek. Hij bleek in een hele lastige situatie te zitten. Zijn auto was verkocht, maar er kwamen nog steeds boetes van het CJIB binnen op het kenteken van de verkochte auto. 

Gesprek na loonbeslag

Hij had al van alles geprobeerd om dit te veranderen, maar het lukte niet om deze onterechte boetes te stoppen, laat staan ongedaan te krijgen. De reeks boetes kwamen al langere tijd binnen en liepen snel op, doordat er steeds kosten werden toegevoegd. Daardoor had de medewerker besloten om de boetes toch maar te betalen en was hij in financiële problemen gekomen. Hij was nu het overzicht helemaal kwijt.

Toen ik dit hoorde, besloot ik om hiervoor professionele hulp in te schakelen. Ik zocht iemand met financiële en juridische kennis van zaken en vond deze via het Nibud. Deze is direct aan de slag gegaan en zij had binnen twee weken de oorzaak van de verkeerde te naamstelling verholpen. Daardoor konden uiteindelijk de boetes worden ingetrokken. Ook heeft zij de medewerker geholpen om de zaken financieel weer op de rit te krijgen. Dit was nodig omdat het hele proces al met al een half jaar heeft geduurd. (Bron: Nibud)

Weer aan de slag dankzij inzet van budget-coach 

Een medewerker zat al een tijd niet lekker in haar vel. Op een gegeven moment liepen de spanningen te hoog op en meldde zij zich ziek. Niet lang na haar ziekmelding kwamen er verzoeken tot loonbeslag binnen. In de gesprekken met de bedrijfsarts kwam ook naar voren dat geldproblemen één van de oorzaken achter de spanningen was. Voor het bedrijf was dus duidelijk geworden dat de medewerker hiermee aan de slag moest om het werk weer aan te kunnen.

Maar hoe konden we de medewerker weer in actie krijgen? De leidinggevende is een persoonlijk gesprek aangegaan en heeft het onderwerp besproken. De medewerkster gaf aan dat zij wel geholpen wilde worden, maar het liefst door een onafhankelijk persoon, die niets met het werk te maken had. Op kosten van de werkgever is toen een budget-coach ingezet.

Toen de werkneemster eenmaal geholpen werd door de coach viel er een last van haar schouders. Hij zag in dat er een uitkomst was en kon na drie weken weer aan het werk. Haar hoofd zat niet meer vol met schulden en deurwaarders zodat zij zich weer kon concentreren op haar werk en na een half jaar weer de gewaardeerde werkneemster werd. (Bron: Nibud)

Bewaar deze informatie
download als pdf
Welke vragen kunt u stellen? Hier vindt u voorbeelden
Werknemers met financiële problemen. Wat is de impact en wat kunt u doen als werkgever?
Ziekteverzuim

Door geldproblemen zijn medewerkers gemiddeld 7 dagen extra ziek. Hoe kunt u uw medewerkers helpen? Olaf Simonse van Wijzer in geldzaken geeft tips.

1:02
Bekijk video
© 2020 Financieel fitte werknemers  -  Contact  -  Disclaimer  -  Persoonlijke cookie instellingen