Een huis kopen

Een huis kopen is voor de meeste mensen een grote stap. Als werkgever weet u vaak wanneer het zo ver is, omdat u gevraagd wordt om een werkgeversverklaring. Dit moment biedt een kans om uw werknemers bij te staan met enkele tips.

  1. 1

    Geef de checklist hypotheken

    Veel mensen willen zoveel mogelijk lenen als ze een huis kopen. Een hoge hypotheek brengt ook risico’s met zich mee, bijvoorbeeld bij ontslag, langdurige ziekte, arbeidsongeschiktheid, overlijden of als uw werknemer gaat scheiden of minder wil werken. De checklist hypotheken laat zien waar uw werknemer rekening mee kan houden. Uw werknemer heeft het meeste aan de checklist als hij nog geen hypotheek heeft afgesloten.

  2. 2

    Verwijs naar handige websites en hulp

    Een huis kopen heeft allerlei financiële gevolgen. Uw werknemer gaat hypotheekrente en aflossing betalen, moet een aanvraag indienen voor teruggave van inkomstenbelasting en geld reserveren voor onderhoud. En hij krijgt ook te maken met extra verzekeringen. 

    U kunt verwijzen naar hulp wanneer het lastig wordt om de geldzaken op een rij te zetten. 

     Zeker in het jaar van aankoop van de woning is het invullen van de belastingaangifte ingewikkeld. Vaak overzien mensen niet welke bedragen ze waar moeten invullen. Op de website van de Belastingdienst staat waar men hulp bij aangifte kan krijgen.

    Op vanatotzekerheid staat informatie over de verzekeringen die vaak nodig zijn bij het kopen van een huis, zoals een overlijdensrisicoverzekering en een opstalverzekering.

    Ook heeft het kopen van een huis gevolgen voor de financiën op lange termijn. De pagina Je hypotheek na je pensioen van Wijzer in geldzaken geeft hierover meer informatie.

    Wanneer uw werknemer samen met zijn partner een huis koopt, dan is het aan te raden om ook een samenlevingscontract, partnerschap of huwelijk aan te gaan. De checklist Samenwonen/trouwen geeft daarvoor tips.