Moeilijk rondkomen

Hebben uw werknemers moeite met rondkomen, in deze dure tijd? U kunt op verschillende manieren een helpende hand geven:

  1. 1

    Meer uren werken?

    Bekijk met uw werknemer of het mogelijk is om meer uren te werken. Help uw werknemer met een berekening wat hij netto overhoudt; hou daarbij rekening met belastingen en toeslagen die veranderen als het inkomen stijgt. Handige tools daarvoor zijn de werkurenberekenaar en berekenuwrecht.nl.

  2. 2

    Deel budgettips

    Deel regelmatig budgettips, bijvoorbeeld in uw personeelsblad, nieuwsbrief, intranet en andere communicatiekanalen richting werknemers. U kunt hiervoor bijvoorbeeld onze tien geldtips om rond te komen gebruiken of de Nibud tips om rond te komen en de Nibud tipreeksen. U kunt ook een Nibud geldkrant op maat laten maken voor uw werknemers.

  3. 3

    Bied een cursus, e-learning of budgetcoach aan

    Diverse gemeenten bieden inwoners gratis budgetcursussen aan, zoals Den Haag, Utrecht, Groningen en Leeuwarden en Amersfoort.

    Het Nibud heeft een online cursus: Aan de slag met je geldzorgen gemaakt. Er zijn nog meer e-learnings en online tools die werkgevers kunnen aanbieden aan werknemers; kijk daarvoor op onze pagina over preventie.

    Of organiseer een workshop of training voor uw werknemers. Deze worden bijvoorbeeld aangeboden door het Nibud, CNV geldzorg, Sammen, de Budgetcoachgroep, Budgetcoach.nl en andere aanbieders.

    Diverse aanbieders bieden ook andere mogelijkheden, zoals een inloopspreekuur of gesprekken met een budgetcoach (op kosten van de werkgever). In gesprekken wordt 1-op-1 gekeken wat de mogelijkheden zijn om beter rond te komen. Misschien zijn er toeslagen of voorzieningen die extra inkomsten opleveren, of mogelijkheden om geld te besparen. De budgetcoach denkt mee, maar uw werknemer houdt zelf de regie over zijn uitgaven (geef dat ook aan in het gesprek, zodat uw werknemer weet wat hij kan verwachten).

  4. 4

    Deel het hulpaanbod

    Het is belangrijk dat werknemers weten welk hulpaanbod er is bij geldzorgen, binnen en buiten uw organisatie, zoals uw budgetcoach en Geldfit.nl. Naast uw nieuwsbrief, personeelsblad, intranet of medewerkers-app kunt u ook denken aan: flyers neerleggen of meesturen met een loonstrook, posters ophangen (zie onze toolkit), placemats of onderzetters. Of neem het onderwerp mee in een afdelingsoverleg of voortgangsgesprek.

  5. 5

    Maak het zelf bespreekbaar

    Wacht niet tot uw werknemers over geldzorgen beginnen. Dat gebeurt vaak niet, uit schaamte. Maak het zelf bespreekbaar, bijvoorbeeld door te zeggen ‘Veel mensen hebben moeite om rond te komen, door de hoge prijzen, hoe is dat voor jou?’ en door te vertellen welke hulpmogelijkheden er zijn.

    Zorg ervoor dat leidinggevenden, HR, de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk en de vertrouwenspersoon ook weten welk hulpaanbod er is. En help hen met het herkennen, bespreken en verwijzen bij geldzorgen. In de Toolkit zitten daarvoor een e-learning, een herken- en verwijskaart en een gespreksABC. Of kijk op de pagina met Gesprekstips.

    Naast hoge prijzen zijn er soms ook andere oorzaken voor geldzorgen, zoals levensgebeurtenissen (denk aan scheiden, een kind krijgen, ziekte of ontslag van de partner) of moeite met lezen en schrijven. Kijk daarvoor op onze pagina Gebeurtenissen.