Indiensttreding

Werken aan de financiële fitheid van medewerkers begint al bij de sollicitatie. Bespreek tijdens dit gesprek ook de arbeidsvoorwaarden en de pensioenregeling van uw organisatie. Op deze pagina leest u hoe u kunt bijdragen aan de financiële fitheid van een nieuwe werknemer.

  1. 1
    Meld uw werknemer aan bij het pensioenfonds en geef informatie

    Heeft uw organisatie een pensioenregeling? Meld uw nieuwe werknemer dan aan bij uw pensioenuitvoerder. En geef uw werknemer informatie over uw pensioenregeling, zoals de Pensioen 1-2-3. Deze ontvangt u van de pensioenuitvoerder en geeft u aan een toekomstige werknemer voorafgaand aan het arbeidsvoorwaardengesprek. In de Pensioen 1-2-3 staat een algemene uitleg over uw pensioenregeling, welke keuzemogelijkheden uw pensioenregeling heeft en wat de aanstaande werknemer moet doen (bijvoorbeeld zijn partner aanmelden bij de pensioenuitvoerder).

    Er zijn ook andere zaken die u moet regelen bij indiensttreding, waaronder aanmelding bij de belastingdienst. Bekijk het stappenplan personeel aannemen (Ondernemersplein) en de checklist Nieuwe werknemer (MKB servicedesk).

  2. 2
    Maak een startersmap

    Tijdens het inwerkproces kunt u nieuwe werknemers een startersmap aanbieden. Hierin neemt u bijvoorbeeld informatie op over het pensioen, de regels voor verlof, opleidingsmogelijkheden, de afspraken rondom ziek- en betermelden en de vertrouwenspersoon bij wie de werknemer terecht kan. U kunt in deze map ook checklist geldzaken op orde bijvoegen en vermelden waar een werknemer met geldvragen terecht kan binnen of buiten uw organisatie (bijvoorbeeld. bij Wijzeringeldzaken.nl en bij Geldfit.nl).

    Checklist Geldzaken op orde

    Een nieuwe baan is voor de medewerker een goed moment om naar zijn inkomsten en uitgaven te kijken. De kans is groot dat de inkomsten veranderen omdat hij meer of minder uren gaat werken, een ander salaris krijgt of de eigen bijdrage voor het pensioen wijzigt. Een gewijzigd inkomen heeft ook gevolgen voor de toeslagen die uw werknemer ontvangt. Heeft uw medewerker nog geen overzicht? Dan is dit een goed moment om te beginnen. De checklist Geldzaken op orde helpt daarbij. U kunt deze checklist bijvoorbeeld toevoegen aan de startersmap. Ook kunt u verwijzen naar websites die over geldzaken gaan, zoals Wijzer in geldzaken.

  3. 3
    Verwijs door voor hulp bij toeslagen en de belastingaangifte

    Een nieuwe baan kan gevolgen hebben voor de belastingaangifte en voor toeslagen. Veel mensen vinden het aanvragen en aanpassen van toeslagen lastig. Een kleine verandering kan al gevolgen hebben voor een toeslag. Op website Belastingdienst Toeslagen staat wie kan helpen bij toeslagen. Geef dit door aan uw werknemer.

    Bijna iedere werknemer moet in Nederland belastingaangifte doen. Hoewel het doen van aangifte steeds makkelijker gemaakt wordt, kan het voor uw werknemers nog steeds een uitdaging zijn. U kunt uw medewerkers verwijzen naar hulp bij belastingaangifte.

  4. 4
    Ontvangt uw nieuwe medewerker tot indiensttreding een uitkering?

    Neemt u iemand in dienst die een uitkering ontvangt? Dan kan hij zich afvragen wat dat financieel voor hem betekent. Voor het antwoord op deze vraag heeft het Nibud de uitkeringnaarwerk berekenaar gemaakt. U kunt hulp aanbieden bij het invullen van de berekenaar.

Deel deze informatie met anderen: