Hulp bij administratie en geldzorgen

U weet of vermoedt dat uw medewerker geldzorgen heeft, moeite heeft met zijn administratie of geen inzicht heeft in inkomsten en uitgaven. Hier vindt u een overzicht van organisaties die uw medewerker kunnen helpen.

Als uw medewerker op tijd om hulp vraagt, voorkomt hij grotere financiële problemen en loonbeslagen. Twijfelt u over de beste hulpvorm voor uw medewerker? Neem dan telefonisch of per email contact op met de Nibud helpdesk voor werkgevers of met Geldfit

Partijen die uw medewerker kunnen helpen:


  1. 1
    Hulp bij thuisadministratie

    Er zijn verschillende hulporganisaties actief op het gebied van thuisadministratie. Een vrijwilliger komt dan bij uw medewerker thuis. Ze nemen samen de post door, zetten inkomsten en uitgaven op een rij, bekijken welke openstaande rekeningen en schulden er zijn, en bepalen welke acties nodig zijn. De hulp van een vrijwilliger is tijdelijk en gratis.

    Lees meer

    Thuisadministratie

    Humanitas en SchuldHulpMaatje zijn de grootste organisaties; daarnaast zijn er nog verschillende lokale initiatieven. Op de website van de LSTA (Landelijk Stimuleringsnetwerk Thuisadministratie) ziet u welke vrijwilligersorganisaties actief zijn in de gemeente(n) waar uw medewerkers wonen. De gemeente en Geldfit kunnen ook helpen bij de verwijzing naar vrijwilligers. 

    Koppelen aan een 'buddy' 

    U kunt uw werknemer ook attenderen op de Fikks-app. Via deze app zoekt uw werknemer een buddy die hem op afstand kan helpen met geldvragen.

    Lees minder
  2. 2
    Budgetcoach voor inzicht in inkomsten en uitgaven

    Heeft uw medewerker geen inzicht in hoeveel hij maandelijks uitgeeft, bij wie hij achterstanden of schulden heeft of hoeveel hij maandelijks te besteden heeft? Is er loonbeslag gelegd? Of worstelt hij met toeslagen en/of belastingaangiftes? Dan kan een budgetcoach uitkomst bieden.

    Lees meer

    Budgetcoach kiezen

    Een budgetcoach kan ook nuttig zijn bij levensgebeurtenissen die inkomsten en uitgaven beïnvloeden, zoals uit elkaar gaan, minder werken vanwege zorgtaken of gezondheid, ziekte of ontslag, kosten voor kinderen, overlijden van de partner of met pensioen gaan. Een budgetcoach kan financiële problemen voorkomen en voor rust zorgen. 

    Budgetcoach is een vrij beroep. Indien u een budgetcoach wilt inhuren voor uw medewerkers, vraag dan naar werkwijze, opleiding, referenties en tarieven. Spreek ook af wat het maximum is wat u per geholpen medewerker wilt betalen en wat de budgetcoach daarvoor doet. Bijvoorbeeld hoeveel gesprekken om te inventariseren wat de inkomsten zijn, inzicht in de uitgaven en betalingsachterstanden van uw medewerker en wat daarna het vervolg is qua ondersteuning.

    U kunt als werkgever ook een budgetcoach inhuren via het Nibud; meer informatie daarover vindt u op: https://www.nibud.nl/beroepsmatig/coaching-voor-werknemers/

    Lees minder
  3. 3
    Gemeente en sociaal wijkteam

    Gemeenten bieden gratis schuldhulp aan hun inwoners als de betalingsachterstanden en schulden zo hoog zijn dat mensen deze zelf niet meer kunnen oplossen (zie de pagina schuldhulpverlening). Daarnaast bieden veel gemeenten inloopspreekuren over geldzaken, formulierenbrigades en budgetcursussen. Het aanbod verschilt per gemeente.

    Lees meer

    Sociale wijkteams

    Veel gemeenten werken met sociale wijkteams die inwoners met allerhande problemen kunnen helpen (financieel, gezondheid, gezin, huisvesting, etc.). Heeft uw medewerker te maken met meerdere problemen, dan kan een sociaal wijkteam uitkomst bieden. U kunt uw medewerker stimuleren om hulp te zoeken door aan te bieden dat hij een afspraak kan maken in werktijd, zonder dat dit ten koste gaat van de vakantie-uren.

    Schuldhulpverlening

    Sociale wijkteams zijn in veel gemeenten ook de toegangspoort tot de schuldhulpverlening. De gemeente heeft het wijkteam dan de opdracht gegeven om te bepalen wie toegang krijgt tot schuldhulpverlening. Het wijkteam kan uw medewerker begeleiden bij het indienen van een aanvraag. Vaak moet uw medewerker dan een overzicht maken van alle schuldeisers en moet zijn inkomen op orde zijn. Dat betekent ook dat uw medewerker de toeslagen heeft aangevraagd waar hij recht op heeft en dat de beslagvrije voet goed is berekend. Soms is daarvoor een Wijkteam niet voldoende, en is daarnaast hulp van een budgetcoach of vrijwilliger nodig.

    Lees minder
  4. 4
    Budgetbeheer voor betaling van de vaste lasten

    Uw medewerker voorkomt veel financiële problemen als hij zijn vaste lasten op tijd betaalt. Daarbij kunt u denken aan de huur of de hypotheek, de kosten van energie en water en de premie voor de zorgverzekering. Krijgt u signalen van uw medewerker dat hem dit niet (goed) lukt? Dan is budgetbeheer wellicht een oplossing.

    Lees meer

    Budgetbeheerder

    Bij budgetbeheer wordt het inkomen overgemaakt naar een budgetbeheerder. Deze betaalt de vaste lasten. Afhankelijk van het type budgetbeheer ontvangt uw medewerker weekgeld (een vast bedrag per week voor de alledaagse uitgaven) of het resterende inkomen.

    Budgetbeheer en beschermingsbewind worden door veel gemeenten aangeboden als onderdeel van schuldhulpverlening. Gemeenten zijn vrij om te bepalen aan welke groepen burgers zij dit aanbieden. Vaak is dit beheer tijdelijk van aard.

    Zelf inkopen

    U kunt budgetbeheer eventueel ook zelf inkopen als uw medewerker in zijn woonplaats geen recht heeft op gratis budgetbeheer. 

    Lees minder
  5. 5
    Beschermingsbewind bij te grote financiële problemen

    Sommige mensen hebben langdurig intensieve ondersteuning nodig bij het betalen van rekeningen en administratie. Dat kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van mentale of fysieke beperkingen, een verslaving of een heel ingewikkelde schuldenlast. Beschermingsbewind helpt als de financiële problemen te groot zijn om zelf aan te pakken en uw medewerker zijn financiële situatie niet meer kan overzien. Om de paar jaar wordt bezien of het nodig is om de bewindvoering te verlengen. 

    Lees meer

    Volledige financiële ondersteuning

    De bewindvoerder regelt alle administratieve zaken, betaalt de vaste lasten, zorgt voor inkomensaanvullende voorzieningen, vraagt toeslagen en verzekeringen aan en verzoekt om kwijtschelding van lokale belastingen. Uw medewerker moet bij de kantonrechter vragen om beschermingsbewind. Meer over deze procedure vind u op de website van het Juridisch Loket.

    Mogelijkheden bij de gemeente

    Een bewindvoerder kost ruim €100 per maand. Daarnaast ontvangt hij ook een vergoeding voor de intake. In principe zijn de kosten voor rekening van uw medewerker. Is het inkomen van uw medewerker minder dan 110 procent van de voor hem geldende bijstandsnorm? Dan heeft uw medewerker recht op bijzondere bijstand van zijn gemeente. En soms bieden gemeenten beschermingsbewind gratis aan bij schuldhulpverlening.

    Lees minder


Meer informatie:
  • In het rapport 'Voorzieningen'  leest u meer over deze voorzieningen
  • Als uw medewerker problematische schulden heeft, dan is een schuldregeling met kwijtschelding soms de enige oplossing. Lees hier hoe dat werkt
  • Als uw medewerker schulden heeft, dan kan dit resulteren in loonbeslag, dit vraagt van uw medewerker dat hij of zij veel zaken regelt
Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
werken
Schuldhulpverlening

Help uw werknemer met grote financiële problemen door naar de juiste instanties door te verwijzen

Lees meer
Welke hulp kunt u bieden bij geldproblemen?
"Op moment van scheiding komt het niet in je op om hulp te zoeken. Je wordt dan geleefd. Probleem is dat je dingen vergeet in zo'n situatie."
Uit een interview voor rapport:
werken
Hulp bij juridische vragen

Wist u dat er partijen zijn die gratis juridische hulp verlenen? Help uw werknemer door hem hierover te informeren. 

Lees meer
© 2019 Financieel fitte werknemers  -  Contact  -  Disclaimer  -  Persoonlijke cookie instellingen