Snel van start

Een werknemer met geldzorgen is sneller afgeleid door geldstress, minder productief en gemiddeld 7 dagen per jaar extra ziek. Geef uw werknemers daarom een helpende hand bij geldzorgen. Hoe? Herken, bespreek en verwijs! Met onderstaande tips kunt u snel van start om uw werknemers een helpende hand te bieden bij geldzorgen.

  1. Tip 1
    Herken geldzorgen

    Veelvoorkomende signalen bij geldzorgen onder werknemers zijn:

    • vragen over het moment van salarisbetaling;
    • verzoeken om meer uren of een voorschot/lening;
    • loonbeslag;
    • inhouding van de zorgpremie op het salaris;
    • vaker ziekmelden.

    Ook kunnen er aanleidingen zijn voor geldzorgen, zoals:

    • levensgebeurtenissen, zoals uit elkaar gaan, een kind krijgen, overlijden van een naaste;
    • laaggeletterdheid of moeite met digitale vaardigheden.

    De toolkit geeft u praktische handvatten, zoals een e-learning en een printbare herken- en verwijskaart voor uw leidinggevenden.

  2. Tip 2
    Kom snel in actie

    Neem contact op met uw werknemer zodra u een loonbeslag ontvangt of een informatieverzoek voorafgaand aan loonbeslag. Vanwege de AVG is het raadzaam dat dit gebeurt door degene in uw organisatie die het loonbeslag heeft ontvangen. Door een loonbeslag kan uw werknemer moeilijker rondkomen. Wijs uw werknemer op de mogelijkheden voor hulp bij geldzorgen, help hem om de hoogte van het loonbeslag te checken en geef onze flyer ‘loonbeslag’.

    Ook een melding van het CAK wijst op geldzorgen. In dit geval heeft uw werknemer zes maanden betalingsachterstand bij zijn zorgverzekeraar. De werkgever moet dan een hogere zorgpremie op het salaris inhouden. Vaak zijn er ook betalingsachterstanden elders. Geef uw werknemer onze flyer ‘achterstanden bij zorgverzekering’ en verwijs naar hulp.

  3. Tip 3
    Bespreek regelmatig hoe het gaat met uw werknemer

    Een vertrouwensrelatie tussen werkgever en werknemer is een belangrijke basis om geldzorgen te bespreken. Vraag daarom regelmatig hoe het gaat met uw werknemer en wat er speelt in zijn leven. Grote levensgebeurtenissen kunnen geldzorgen veroorzaken. Denk aan een huis kopen, trouwen, een kind krijgen, scheiden, ziekte, verlies van inkomen of ontslag van de partner en overlijden van een naaste. U kunt in deze situaties hulp aanbieden om geldzorgen te voorkomen. Op wijzeringeldzaken.nl staan per levensgebeurtenis tips voor uw werknemer.

  4. Tip 4
    Verwijs naar hulp

    Werknemers vinden het moeilijk om hulp te vragen en weten vaak niet waar zij terecht kunnen. Vrijwilligers en gemeenten bieden gratis hulp bij geldzorgen. Wat kunnen zij bieden?

    • Vrijwilligers kunnen helpen met overzicht krijgen in inkomsten en uitgaven, hulp bij rondkomen, het begrijpen van brieven en de administratie op orde brengen;
    • Veel gemeenten hebben loketten of inloopspreekuren voor geldzaken en hulp bij moeilijke brieven, wijkteams die mensen met geldzorgen bijstaan of formulierenbrigades die mensen kunnen helpen met het aanvragen van voorzieningen;
    • Gemeenten bieden gratis schuldhulp bij grote betalingsachterstanden.

    Deze lokale hulp is ook te vinden via geldfit.nl en hun telefoonnummer 0800-8115.
    Bij levensgebeurtenissen met financiële gevolgen kunnen uw werknemers kijken op de website wijzeringeldzaken.nl.

    Een andere mogelijkheid is om personeel met geldzorgen een budgetcoach aan te bieden, op kosten van de werkgever. Bied uw werknemers de mogelijkheid om hulp te zoeken tijdens werktijd, want veel instanties zijn alleen tijdens kantooruren open. Op de pagina Hulp bij administratie en geldzorgen leest u meer.  

  5. Tip 5
    Maak het hulpaanbod breed bekend binnen uw organisatie

    Er is veel schaamte rondom geldzorgen. Mensen praten hier liever niet over en sommigen zijn bang voor ontslag. Maak daarom ook via anonieme routes duidelijk waar men terecht kan voor hulp binnen en buiten de organisatie. Zoals uw intranet, uw personeelsblad, nieuwsbrieven of voeg het toe aan de salarisstrook.

    U kunt ook posters ophangen in de gang of lift, flyers verspreiden via HR, bedrijfsmaatschappelijk werk, de bedrijfsarts, de vertrouwenspersoon en informatie neerleggen op centrale plekken in het gebouw. In de toolkit vindt u hiervoor materialen.

  6. Tip 6
    E-learnings

    Voor uw medewerkers heeft het Nibud een e-learning gemaakt over geld. De online training bestaat uit 5 modules: administratie op orde, inzicht in inkomsten, inzicht in uitgaven, rondkomen en hulp. Hiermee ga je zelf aan de slag om geldzaken op orde te krijgen én te houden. Met veel informatie, handige tips, tools en tests. Kijk voor meer informatie op online cursus: Aan de slag met je geldzaken.

    Voor leidinggevenden en HR is een gratis e-learning beschikbaar over herkennen, bespreken en verwijzen bij geldzorgen. U vindt deze rechtsonder in onze Toolkit.
    Kijk voor meer tips op de pagina over preventie en voor extra communicatietips op deze pagina.